Tuesday, May 13, 2008

SEHARI TANPA WANITA

Pengakuan ikhlas seorang lelaki bernama... "SUAMI"

Bila isteri ada dirumah,pening kepala dibuatnya.. Bila isteri tak ada dirumah, rumah jadik kelam kabut tapi boley buat apa yang kita suka.. Boleh berlengkar depan TV tanpa ada sebarang gangguan mental dan fizikal..

Tapi pelik bin ajaib..Bila isteri betul2 pergi, rasa seperti separuh mati. Sehari dua memanglah seronok sebab tak ada orang menjerit dari dapur untuk tolong, tak ada orang komen itu komen ini..Tapi masuk hari ketiga, rasa macam ada yang tak kene..something is missing..Lebih2 bila tuala mandi dah bau macham,tak tahu mana nak cari tuala baru..Ubat gigi dah abis, tak tahu mana dia simpan stock..Air suam dah abis,malas nak masak..

Masuk hari ke-4,rindu mula terasa..Walaupun kat office ramai yang cun melecun,wajahnya yang dah ditatap sejak tarikh bernikah itu juga yang mengetuk pintu hati..Memanglah dia tak secantik siti nurhaliza tapi senyumannya yang ikhlas melekat dihati sampai bila2 dan sukar ada pengganti..

Apabila rindu mencengkam,semuanya jadi tak tentu arah..Tengok tv ceruta best pun jadik tak best..Nasi bungkus favourite dah jadi tak favourite..Makan kat hotel 5 bintang pun rasa macam makan kat kedai mamak..Lebih2 lagi bila baju kotor dah bertimbun,seluar dalam bersih pun dah abis dipakai...Toilet dah licin berdaki..Lantai tak dimop..Setiap malam rasa sunyi..Bila lonely camni barulah rasa benar kesepian..

Jangan kata sebulan atau setahun,seminggu isteri tak ada kat rumah dah rasa separuh mati..

Bila bersendirian begini dan terasa malam begitu dingin,barulah kita sedar betapa pentingnya seorang wanita yang bernama isteri..begitulah isteri kita rasa bila kita tinggalkan dia sendiri...

Pesanan untuk lelaki diluar sana,jangan buli isteri..Kalau boleh tolong dia buat kerja rumah..Bukan duduk depan tv jer..jangan buat layan isteri macam orang gaji sbb dia adalah isteri,teman rapat,buah hati..Duit hantaran yang dia dapat tidak akan cukup untuk bayar gaji dia seumur hidup...

Kita sama-sama cari rezeki,sama-sama nuat kerja rumah..Kadang2 kalu poket kita sesak,dialah orang yang paling dekat kita nak kenen-kenen duit..

kesian tengok isteri..satu hari di pejabat,balik kenen buat kerja rumah lagi..penat..!! Kalau diberi peluang jadik wanita,memang tak rela...

0 comments: